Loading...

Witamina D redukuje sztywność tętnic

07.02.2018

Witamina D, która w krótkim czasie jest zażywana w wysokich dawkach zmniejsza sztywność tętnic u otyłych, z nadwagą i niedoborem tej witaminy Afroamerykanów – informuje czasopismo PLoS ONE (internetowe czasopismo naukowe wydawane przez Public Library of Science).

Amerykańscy badacze wykazują, że po 4 miesiącach stosowania wysokich dawek witaminy D udało się zredukować sztywność tętnic u nadal ogólnie zdrowych i młodych, ale otyłych i z deficytem tej witaminy Afroamerykanów. Naukowcy z Medical College of Georgia przy Augusta University (USA) wykazali, że pod wpływem najwyższej dawki witaminy D tętnice badanych odzyskały elastyczność, a ich sztywność zmniejszyła się o 10,4 proc.

Według autorów badania twarde tętnice są u Afroamerykanów niezależnym czynnikiem często prowadzącym do schorzeń układu sercowo-naczyniowego, a nawet zgonu. Jedną z przyczyn może być właśnie niedobór witaminy D, który sprzyja również powstawaniu nadciśnienia, ponieważ tętnice nierozszerzające się w odpowiedzi na napływającą z serca krew stają się sztywne.

Jak witamina D wpływa na osoby ze sztywnością tętnic?

Badanie objęło 70 Afroamerykanów (wiek 13-45 lat), u których wcześniej stwierdzono mniej lub bardziej nasiloną sztywność tętnic poprzez zbadanie ich metodą nieinwazyjną – pomiar prędkości fali tętna w tętnicy szyjnej oraz udowej. Przez 16 tygodni badani dostawali zróżnicowane, ale wysokie dawki witaminy D. Wyniki potwierdziły, że suplementacja witaminy D poprawia kondycję tętnic.  Największą korzyść z przyjmowania witaminy odnieśli uczestnicy badania, którzy otrzymywali najwyższą bezpieczną dawkę 4 tys. jednostek międzynarodowych (IU). Jest to ponad sześciokrotnie większa dawka, niż rekomendowana większości dzieci i dorosłym, która wynosi (600 IU dziennie).

Warto wziąć pod uwagę fakt, że osoby czarnoskóre w mniejszym stopniu przyswajają witaminę ze słońca, dlatego są bardziej narażone na jej niedobory. Dzieje się tak, ponieważ ciemna skóra absorbuje światło i utrudniając powstawanie witaminy. Do powstawania tych deficytów przyczynia się także tkanka tłuszczowa, która wychwytuje i gromadzi witaminę, nie dopuszczając do jej wykorzystania tam, gdzie jest potrzebna.

Rola witaminy D w organizmie

Witamina D bierze udział w regulowaniu pracy niemal każdego narządu naszego organizmu. Jej niedobór ma związek z wyższym ryzykiem wystąpienia nie tylko chorób serca, ale także depresji, zaburzeń pracy układu odpornościowego, cukrzycy, niektórych nowotworów i wielu innych schorzeń. Oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy bezpośrednio, kiedy aktywny metabolit witaminy D wpływa na działanie płytek krwi, na aktywność układu hormonalno-enzymatycznego (RAA), układ współczulny oraz na procesy zapalne i układ krzepnięcia krwi. Witamina D oddziałuje na tonus mięśni gładkich naczyń tętniczych, a w efekcie na wartości ciśnienia tętniczego. W połączeniu z wapniem skutecznie chroni przed zawałem serca, udarem, czy chorobą wieńcową. Ponadto może zapobiec spadkowi „dobrego” cholesterolu HDL, ponieważ jest odpowiedzialna za prawidłowe utrzymanie białka.

Przyczyna jej pozytywnego wpływu na tętnice nie jest do końca znana. Wydaje się, że wpływa na zdrowie naczyń na wiele sposobów np. hamuje mechanizmy przyczyniające się do pogrubiania ścian naczyń i ograniczania ich elastyczności. Pośrednie oddziaływanie witaminy D wynika z funkcji, jaką pełni ona w metabolizmie glukozy, ciśnieniu tętniczym i gospodarce lipidowej. Ponadto, wywiera wpływ na metabolizm tkanki kostnej i pełni ważną funkcję w homeostazie wapniowo-fosforanowej. Przy zbyt niskim poziomie witaminy D wapń zawarty z pożywieniu nie jest całkowicie wykorzystany, co może prowadzić do upośledzenia mineralizacji kości.

Czy powinno się powszechnie stosować witaminę D w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego?

Wyniki badań wskazują, że witamina D pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Według obecnie obowiązujących wytycznych dla osób dorosłych w Europie Środkowej ocenę potrzeby ewentualnej suplementacji należy oprzeć na badaniu łącznej zawartości aktywnej witaminy D w surowicy. Badania należy powtarzać w celu regulacji dawki przy jednoczesnych konsultacjach z lekarzem, a tym samym zapobiegać ewentualnemu przedawkowaniu.

Jak uzupełniać niedobory?

Ponad 80 proc. mieszkańców Stanów Zjednoczonych ma zbyt niski poziom witaminy D. Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że większość z nich przebywa głównie w zamkniętych pomieszczeniach. Wykazano, że spadek ciśnienia powoduje m.in. ekspozycja skóry na działanie promieniowania ultrafioletowego oraz kontrolowane naświetlanie skóry promieniami UVB. Oprócz wystawiania się na niezbyt intensywne działanie słońca dobrym sposobem dostarczania organizmowi witaminy D są pokarmy takie jak mleko, ser, jogurty, tłuste ryby zielone warzywa oraz suplementy witaminy D.


Umów się na badanie poziomu witaminy D w organizmie

Warszawa:

Centrum Medyczne ul. Pasaż Ursynowski 9
Centrum Medyczne ul. Kijowska 1
Centrum Medyczne ul. Kaczmarskiego 58 (dawniej Modzelewskiego)

Radom:
Centrum Medyczne ul. Beliny Prażmowskiego 33A

ScrollToTop